Menu Vind Restaurant
* zondag 7 januari 2018 *

Tips om (met kinderen) meer groente en fruit te eten

Susan Aretz

top5

Nieuw onderzoek toont aan dat kinderen (en vaak hun ouders ook..) te weinig groente en fruit eten, vergeleken met de voorgeschreven hoeveelheid. Voor veel ouders zal dit geen verrassing zijn, maar eerder een bevestiging van hun dagelijkse worsteling om hun kind(eren) iets (of meer) aan groente en fruit te laten eten.

Maar er is ook goed nieuws. Want je kunt die dagelijkse hoeveelheid op een hele slimme manier vergroten. En dat hoeft niet in één keer met een bord vol wortels bij het ontbijt, maar in bijna onopvallende kleine stapjes. Ik geef je, niet als expert maar als ervaringsdeskundige van een 7 jarige dochter, mijn tips

markt_groentefruit

Top 5 tips om meer groente en fruit te eten

  1. Laat je kind(eren) op de markt/in de supermarkt zelf één soort fruit en/of groente uitkiezen die ze lekker vinden. En geef ze ook het recht om hun veto uit te spreken op één soort van elk.
     
  2. Bied groente en fruit de hele dag aan, in plaats van alleen ’s avonds bij het warme eten. Zet een schaaltje met tomaatjes, komkommer, paprika e.d. bij het ontbijt op tafel,  stop hun favoriete rauwkost in de lunchtrommel, geef ze een bakje groente en/of fruit bij het tv. kijken. Het is verrassend hoe je daarmee heel eenvoudig een nieuw ritueel creëert.
     
  3. Geef kinderen twee keuzes; wil je broccoli of bloemkool. Worteltjes of tomaat. Komkommer of… et cetera. Zij voelen zich daarmee ‘in control’, iets wat voor kinderen belangrijk is, omdat al zoveel voor ze wordt bepaald.
     
  4. Verstoppen van groente kan bij notoire weigeraars, hoewel het niet mijn persoonlijke voorkeur heeft. Maar denk aan een rijk gevulde tomatenpastasaus waar een goede hoeveelheid groente doorheen is gemixt/gepureerd. Een smoothie met fruit en/of groente. Water met fruit mee naar school. Een spinaziesoep die je omdoopt tot ‘Monstersoep’. Maar denk ook eens aan hartige muffins en/of hartige cake voor in de lunchtrommel
     
  5. En tot slot, misschien wel het allerbelangrijkst. Geef zelf het goede voorbeeld. Eet een sinaasappel bij het ontbijt. Geniet van die zelfgemaakte groentesoep als avondmaaltijd. Pak zelf ook iets uit die bakjes rauwkost die op tafel staan. Zien eten, doet eten!

Fruitwater.jpg

En niet geheel onbelangrijk; Dwang werkt bij kinderen averechts. Beloning werkt uiteindelijk contraproductief. Benoem de positieve effecten van groente en fruit. Laat zien dat hun favoriete sporters/helden niet kunnen presteren zonder goed te eten. En tot slot, hou het gezellig aan tafel!

De lijst met tips is wat mij betreft langer dan deze 5, maar volgens mij zijn die voor iedereen (redelijk) goed toepasbaar. Wat zijn jouw top tips om meer groente en/of fruit te eten? Deel je ze met ons?

---------------------------------------------------

Aanbevolen hoeveelheden per dag

4-8 jaar: Groente: 100 à 150 gram * Fruit: 1,5 stuks (100 gram)
8- 13 jaar: Groente: 150 à 200 gram * Fruit: 2 stuks (200 gram)

2 reacties

Reactie van Madelon

Naast dat ik altijd fruit mee naar school geef (ipv koek of snoep) zit er sinds een paar maanden ook een stuk fruit in de yoghurt met ontbijtgranen. Mijn oudste kan door zijn beugel geen hele appel meer eten en zn banaan is doorgaans na een half uur geplet in zn tas, dus dit is een mooie oplossing.

Reactie van Marja ter Voort

Mijn kinderen kregen kookles in groep 8 en daar maakten ze o.a. groentensoep. Alles moest gesneden worden, dus niks kant en klaar. Mam, ik heb prei gegeten hoorde ik enthousiast. Ook de variant met tomaten was een hit.

Reactie formulier