Menu Vind Restaurant
* woensdag 12 februari 2020 *

Review Indorock van Vanja van der Leeden

Susan Aretz – Reviews

review

Er zijn van die boeken die al een tijdje in je kast staan omdat je zou zweren dat je de hele wereld al had verteld dat ze ‘m moeten kopen. Maar dat dan blijkt dat je dat nog niet zwart op wit had staan. Zo’n boek is dus Indorock van Vanja van der Leeden

Winnaar van het Gouden Kookboek 2019 en een van mijn favoriete boeken van het afgelopen jaar. Hoog tijd dat ik je vertel waarom!

Indorock_cover_smulpaapje

Indorock

Sommige boeken zijn vanaf de eerste pagina niet meer neer te leggen. Die wil je van kaft tot kaft lezen en er liefst ieder recept uit maken. De humor waarmee Indorock doorspekt is. De jaloersmakende fotografie van echtgenoot Remko Kraaijeveld. Maar bovenal de watertandende gerechten die in het boek staan maken dat je Indorock gewoon in de kast moet hebben staan.

Opbouw van het boek

Er is in het boek veel aandacht voor de Indonesische achtergrond van schrijfster Vanja. Geen zoetsappige verhalen overigens. Maar rauw, eerlijk, indringend. Die stijl neemt ze mee in de rest van haar boek en ik word er enorm blij van. Je krijgt uitleg over de spelling en uitspraak van ingrediënten en hoe je het boek gebruikt. Ook welke type vijzels er zijn, wat je in de toko koopt en waar je de ingrediënten voor gebruikt. Ook is er een hoofdstuk over wat je bij de gerechten drinkt.

Hoofdstukken in Indorock

Het boek begint bij het hoofdstuk soep (oh hallo soto!) en gaat via groenten en vega naar vlees en gevogelte, dan vis, zoet, menu’s, drankjes, sambal, erbij, rijst, sauzen, krupup en tot slot de basis voor heel veel gerechten; de bumbu’s. Hoewel Van der Leeden aangeeft dat het geen allesomvattend boek is is het met ruim 300 pagina’s een behoorlijke pil met voor elk wat wils aan recepten.

Koken uit Indorock

Neem de tijd als je wilt koken uit Indorock. De receptuur is niet ingewikkeld en daar waar je denkt, goh kan ik dit wel neemt Vanja je, in haar recept, aan de hand mee. Haar schrijfstijl is geruststellend maar geeft je tegelijkertijd het gevoel dat je dit echt wilt proberen. Ik hou ervan. Soms lijkt de ingrediëntenlijst lang, maar het uiteindelijke maken van het recept blijkt in bijna alle gevallen reuze mee te vallen.

Ik maakte de sota ayam van bladzijde 54 (de lekkerste ever!), de rode kool acar en de Sumatraanse rendang van bladzijde 141. Zeer tegen de traditie in serveerde ik die niet met rijst, maar met friet. Een frietje rendang dus. Heerlijk was het.

Het recept van de rendang deel ik dan ook graag met je vandaag. Maar koop het boek maar gewoon, want de acar die erbij hoort maakt het helemaal af. En dat recept vind je gewoon in het boek.

Dikke vette aanrader

Ik begon er mijn review eigenlijk al mee en sluit ‘m er ook gewoon mee af, zodat je zeker weet dat ik geen grap maak als ik zeg dat Indorock een dikke vette aanrader is. Omdat er zó freakin veel lekkers in staat, omdat Vanja een schrijfstijl heeft die je pakt, omdat de fotografie likkebaarden lekker is en omdat, als je van de Indokeuken houdt, dit een must in je kast is.

Indorock is uitgegeven door Nijgh & Van Ditmar en kost € 34,99 Ik kreeg voor deze recensie een exemplaar van de uitgever toegestuurd.

Let op:

Binnenkort gaan Smulpaapje en Carpefckndiem samenwonen op SusanAretz.nl