Menu Vind Restaurant
* dinsdag 29 maart 2016 *

TONY – van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar

Susan Aretz – Smulpaapje ontdekt

Iedereen kent ze, de repen chocola van Tony Chocolonely. Repen met een verhaal. Niet alleen het verhaal van goede chocolade, lekkere smaken, limited editions en uitverkochte schappen. Maar vooral ook het verhaal van de intentie om 100% slaafvrije chocola te verkopen.

Over dat avontuur is een documentaire gemaakt, die terugkijkt op 10 jaar Tony Chocolonely. Is het de mannen achter Tony’s gelukt om slaafvrije chocola te maken en iets te veranderen in de wereld van de cacao industrie?

Synopsis documentaire TONY

De documentaire vertelt het verhaal van een stel jonge Nederlandse journalisten die korte metten willen maken met de kind slavernij in de cacao-industrie. Hun reis op weg naar een slaafvrije cacaowereld begint in 2003 als onderdeel van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. Tony  combineert een schat aan archiefmateriaal met nieuwe filmbeelden om een zowel grappige als ontroerende, maar bovenal inspirerende ontstaansgeschiedenis te reconstrueren.

De film laat zien hoe lastig het is om fundamentele fouten en onrechtvaardigheid uit een wereldwijd systeem te elimineren. Maar het is niet onmogelijk. Met een grote dosis humor en een niet aflatend  doorzettingsvermogen weten de journalisten hun eerste zelfbenoemde slaafvrije chocoladereep op de markt te brengen. Het merk ‘Tony’s Chocolonely’ groeide de afgelopen tien jaar uit tot het grootste chocoladebedrijf van Nederland. (bron: persbericht)

Focus op het verhaal áchter de chocolade

De documentaire gaat 14 april aanstaande in première en zal in 40 bioscopen te zien zijn. Wij mochten ruim daarvoor de film al zien tijdens een speciale persvoorstelling in het Ketelhuis in Amsterdam. Mede oprichter Maurice Dekkers en huidige directeur Henk-Jan Beltman waren erbij. Zenuwachtig maar ook trots, zo vertelt Beltman na afloop.

De film maakt de cirkel rond van 10 jaar Tony’s. Een goed moment om het verhaal áchter de populaire reep weer in het zonnetje te zetten. Ontnuchterend ook, want het ideaal waarmee de mannen destijds startte – 100% slaafvrije chocola – is nog steeds geen realiteit.

“Iedereen kan een Tony zijn”

Een inspirerende documentaire is het zeker. Vanaf de 1e archiefbeelden, tot de interviews tussendoor ben je geboeid. Door het verhaal, door de bravoure, door de naïviteit, door de humor en zelfs door de realiteit. Nee, de wereld is niet 180 graden veranderd maar de mannen hebben hun aandeel erin wel genomen en op kleinere schaal wel degelijk dingen veranderd.

Kan de keten niet worden aangepast, dan maken we een eigen keten! Is de overkoepelende coöperatie niet betrouwbaar, dan gaan we rechtstreeks zaken doen met de cacaoboeren. Stapje voor stapje naar hopelijk, uiteindelijk toch 100% slaafvrije chocola.

Een betere wereld begint bij jezelf!

Het is een prachtig streven, van een merk dat méér is dan alleen goddelijke chocola. Deze documentaire is dan ook absoluut het bekijken waard. Want willen we niet allemaal de wereld een klein beetje beter maken? Of zoals regisseur Benthe Forrer zegt “ik vind het nog steeds belangrijk dat dit verhaal verteld wordt. Omdat ik er nog steeds in geloof dat we iets in gang hebben gezet waarmee we de wereld een klein beetje beter kunnen maken. En omdat dit verhaal een inspiratiebron wil zijn voor anderen die ook een verhaal te vertellen.”

Dat laatste kan ik meer dan beamen, dat effect heeft het op mij zeker gehad! Kortom, ga die film zien! De trailer bekijk je alvast hier en hier zie je ook in welke bioscopen de film vanaf 14 april draait.

Geen reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst in dit bericht.

Reactie formulier