Menu Vind Restaurant
* vrijdag 1 mei 2015 *

Smulpaapje eet – seizoensgroente (mei)

Susan Aretz

seizoensgroente

Hoewel het nog wat vroeg in het seizoen is stel ik graag een van mijn favorieten van dit jaargetijde aan je voor. Rabarber is, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, een groente en geen fruit. Maar de smaak is desalniettemin fantastisch om voor zoete gerechten te gebruiken. Ik vertel je er graag meer over!

Voedingswaarde

Rabarber is, zoals veel groente, calorie-arm. Het is daarentegen rijk aan kalium (300mg per 100g) en calcium (40mg per 100g) en bevat vooral vitamine C.

Wat maak je met rabarber

Eigenlijk wordt rabarber pas sinds 1900 in de keuken gebruikt, daarvoor stond het vooral bekend als geneesmiddel. Je kunt rabarber zowel koud als warm eten. Het koken gaat heel gemakkelijk door de stengels in stukjes te snijden en in wat vocht te koken. Het valt vanzelf uit elkaar.

Onze favorieten rabarberrecepten

Maar naast dat je er compote van kunt maken kun je nog veel meer met rabarber. Bak er bijvoorbeeld eens muffins mee. Of wat dacht je van rabarbercustardtaart. En natuurlijk is het als compote in een toetje heerlijk, zeker als je de vla zelf maakt

Je kunt rabarber ook rauw eten. Meestal wordt er dan zout over gestrooid. Dit is een populaire snack in Koerdistan. (bron: Wikipedia)

Seizoensgroente in mei

Het begin van het voorjaar wordt gekenmerkt door een hele aanwas aan nieuwe seizoensgroente, zoals bijvoorbeeld andijvie, asperges,  bloemkool, verse erwtjes, koolrabi,kropsla, prei, raapjes, raapstelen, radijs, spinazie, spitskool en wortelen

 

Geen reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst in dit bericht.

Reactie formulier