Menu Vind Restaurant
* dinsdag 27 juni 2017 *

Ontbijtgranen test

Susan Aretz – Smulpaapje ontdekt

review

Het is niet mijn stijl om dingen die ik thuisgestuurd krijg te ‘bashen’ maar ik word soms wel zodanig verrast dat ik me afvraag waarom een product bestaat. Zo ook toen ik onlangs koeken kreeg toegestuurd die bedoeld zijn als ontbijt on the go, en die lekker lang energie zouden afgeven.

Dan gaan mijn radars malen. Want waarom een ontbijt met 11 (!) gram suiker, per 50 gram koekje. Waarom zou je dat willen eten, maar bovenal klopt de claim van lang energie wel? Tijd om 3 soorten granenontbijt te testen en uit te vinden of die claim wel klopt.

Ontbijtgranentest

Test van 3 soorten ontbijtgranen

Om te zorgen dat het een eerlijk vergelijk werd zorgde ik dat alle drie de ontbijtjes naast 50 gram granen ook minimaal 200ml zuivel bevatte, want anders weet ik zeker dat ik binnen een half uur weer honger zou hebben. Daarbij ook een kop koffie, gewoon omdat mijn ochtend niet compleet is zonder 😉 en een beetje fruit voor erbij.

Daarnaast, als disclaimer, is het een persoonlijke ervaringstest. Geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek, maar puur welk ontbijt werkt het beste voor mij. En dus wellicht ook voor jou, als drukke ouder. En welk ontbijt geeft daadwerkelijk een ochtend lang energie?

Belvita ontbijtkoek

Als eerste de ontbijtkoekjes van Belvita. Ze zijn er in twee soorten, rood fruit en chocola. Omdat ik geen echte zoetekauw ben pak ik die met rood fruit en een glas karnemelk. Zoet zijn ze nog steeds, maar ja da’s ook niet gek, er zit een behoorlijke hoeveelheid suiker in.

Ontbijtgranen test_Belvita

Wel zitten ze ook echt bomvol allerlei soorten granen (5 in totaal), hoewel de textuur zacht blijft. Ik hou zelf meer van krokant, maar dat is persoonlijke smaak.

Maar dan natuurlijk of ze lang energie geven, zoals de 4 uur die de verpakking en de site belooft. Ik ontbijt om 8u en heb om 11u echt wel weer behoorlijke honger. Is dat lang energie van een ontbijtje, dat als ontbijt eigenlijk best karig is; ontbijtkoek, karnemelk en koffie. Wat vind jij?

50g Belvita soft ontbijtkoekje bevat per koekje 11g suiker en kosten per verpakking van 5 stuks € 2,59

Quaker granola

De tweede dag ontbijt ik met andere ontbijtgranen, granola van Quaker. Ook hier pak ik 50g van, net als het gewicht van het koekje. Erbij 200ml kwark en wederom koffie. Dit is niet persé een on the go ontbijtje, qua verpakking, zoals het koekje wordt verpakt, hoewel je het prima in een bakje zou kunnen meenemen.

Voor mij is dit ontbijtje keihard werken. Niet hap, slik, weg – zoals het koekje – maar echt even kauwen en je maag vullen.

Ontbijtgranen test_Quaker

In de granola zit ook suiker, maar per 50g zit er de helft minder suiker in dan de Belvita koekjes. Best een verschil.  Het smaak tdan ook minder zoet, wat ik fijn vind. En ondanks dat ik eigenlijk nooit met granola ontbijt vond ik dit een prima begin van de dag. En ik hield het er ook echt lang op uit. Pas na 12u begon mijn maag te rammelen.

50 Quaker granola bevat 6g suiker, een pak van 450g kost € 2,25

Zelfgemaakte boekweitgranola

En dan ontbeet ik nog met mijn zelfgemaakte boekweitgranola, die at ik met 200ml halfvolle yoghurt en wat zomerfruit. Minder zwaar dan de granola om te eten, want kleiner qua granen, maar wel ook veel minder suikers. Want op een hele pot granola gebruikte ik slechts 2 eetlepels maple syrup.

Deze is dus minder zoet, maar er zit ook slechts één soort graan in. Voor mij was het niet genoeg om tot de middag op door te komen. Ook hier kreeg ik in de loop van de ochtend toch wel weer trek. Daarentegen at ik wel ook echt amper suiker, dat voelt dan toch wel weer beter.

Conclusie

Ik ga niemand vertellen dat een van de drie ontbijtjes het beste is, dat is echt aan jou zelf om te beslissen. Wat ik je wél wil meegeven is om alsjeblieft – voor zover je dat al niet doet – etiketten te lezen, in plaats van alleen af te gaan op wat een fabrikant op z’n verpakking belooft.

Want ja, je krijgt inderdaad energie van het eten van granen als ontbijt, maar kies dan wel voor een soort waar niet een vijfde van wat je eet puur suiker is.

Smulpaapje test

Uiteraard ben ik wel benieuwd wat jullie ’s morgens ontbijten, of dat nu thuis of on the go is. Laat je het me onder dit artikel weten? Wie weet inspireren we elkaar?! En willen jullie meer van dit soort product vergelijkingstesten, laat dan vooral van je horen. Vind ik leuk!

4 reacties

Reactie van Linda

Ik ontbijt 9 van de 10 keer met havermout. En anders met volle yoghurt of volle kwark met granola. En natuurlijk met koffie ;-). Kant en klare granola van quaker of zelfgemaakte.

Reactie van Dennis

Mijn ontbijt verschilt van dag tot de dag. De ene ochtend heb ik meer trek (of tijd) dan de andere ochtend. Als ik weinig trek/tijd heb dan is het meestal een cracker en eet ik de rest van de ochtend veel fruit. Als ik meer tijd heb, dan start ik met een salade of een omelet.

Reactie van Jennifer

Ik ontbijt elke dag met zelfgemaakte cruesli die ik maak met havermout, chia zaad, lijnzaad, sesamzaad en verschillende soorten noten. Ik zoet hem met een beetje honing. Ik eet er eet het met banaan, halfvolle yoghurt en een kopje thee. Hiermee houd ik het makkelijk vol tot 12.00 uur.

Reactie van Berber

Mooi vergelijk, maar ik denk dat je wel een beetje scheef gaat. Als je alleen een glas karnemelk neemt, vult dat een stuk minder dan een eenzelfde hoeveelheid kwark. Ook halfvolle yoghurt vult minder dan kwark. Dat kan dus ook de reden zijn dat je na je zelfgemaakte granola eerder weer honger had dan na die van quaker.

Reactie formulier