Menu Vind Restaurant
* vrijdag 22 mei 2015 *

Review: Herman over bonen

Susan Aretz – Reviews

review

Als de heer Den Blijker iets in zijn hoofd heeft gebeurt het. Zo simpel is het. Want volgens Herman is er maar één soort vergeten groente, en dat zijn bonen. Ouderwets volgens de meesten, onderschat volgens Herman.

Smulpaapje was te gast bij de boeklancering van ‘Herman over bonen’. Want dat boek over bonen dat hij al jaren in zijn hoofd had is er nu, dat snap je!

Je moet de groente, ehrm bonen van Hak hebben

Hak en Herman den Blijker zijn de samenwerking aan gegaan om bonen terug op de kaart te krijgen. Met de hashtag #bonenerbij proberen zij de Nederlander ervan te overtuigen om weer eens wat vaker met bonen te koken. Want allemaal leuk en aardig die superfoods. Bonen zijn, zonder dat je er een vermogen voor neer hoeft te leggen, minstens zo goed voor je. Gek eigenlijk dat iets dat zó goed voor je is, zo weinig aandacht krijgt. Of beter gezegd kreeg, want daar komt nu verandering in als het aan Herman ligt

Herman over bonen

In het boek vind je, hoe kan het ook anders, alleen maar recepten met bonen. En dat dat niet saai hoeft te zijn blijkt wel uit het boek. Bonen voor op brood, bonen in de soep, bonen als salade. Voor ieder soort maaltijd zijn er meerdere lekkere recepten met bonen bedacht. We mochten er een aantal proeven tijdens de boekpresentatie. Het toastje met bonen en piccalilly was onverwacht lekker, net als de sukade met bonen. Allebei staan ook in het boek! Oh en de beastie bonen cocktail, een variant op de bekende bloody mary, bevatte óók bonen en was me toch lekker!

Top 5 bonen

Met welke bonen wordt eigenlijk het meest gekookt in Nederland. Dit blijkt de top 5 te zijn.

1)    Bruine bonen

2)    Witte bonen (kijk ook maar eens bij onze recepten)

3)    Kidneybonen

4)    Kikkererwten (weten wij ook wel wat lekkers mee!)

5)    Capucijners

Bonen erbij

Op Smulpaapje vind je al behoorlijk wat gerechten waarbij de boon de hoofd- of bijrol heeft. In het kader van de foodbloggerstag die door Herman is bedacht om de boon verder in de spotlight te zetten werd ik door Francesca Kookt getagd om een nieuw recept met bonen te bedenken. Met liefde. Het werden er overigens drie ;-) De eerste, mijn recept voor een zomerse maaltijdsalade met cannelinibonen vind je hier. En wat maak jij binnenkort met bonen?