Menu Vind Restaurant
* maandag 15 juni 2015 *

Review - My new roots

Susan Aretz – Reviews

review

Dat je zelfs als foodie soms onder een steen kunt liggen bleek wel toen ik de uitnodiging kreeg om de boekpresentatie bij te wonen van Sarah Britton’s boek My new roots. Sarah wie? dacht ik nog toen ik het las.

Terwijl mijn mede-foodies hun enthousiasme amper konden onderdrukken keek ik gauw online wie deze dame eigenlijk is

Sarah Britton

De dame in kwestie, geboren in Canada nu wonend in Denemarken, blijkt een buitengewoon populaire foodblogger te zijn. Populair vooral bij de lezers die houden van gezond, superfood, vegan en/of vegetarisch. Het zijn niet de blogs die ik normaliter lees, dus heel gek was het niet dat ik haar niet kende. Maar het boek zag er prachtig uit. Plantaardig eten is iets waar ik nieuwsgierig naar ben. Kortom, reden genoeg om naar de presentatie in de Kas te gaan.

De Kas

Wie nog nooit, zoals ik, in de Kas is geweest kijkt zijn ogen uit. Het restaurant, dat ik uiteraard wel van naam kende, beschikt al jaren over een eigen moestuin en kas en kookt ook al jaren uitsluitend met de seizoenen mee. Allemaal goede redenen om er héél gauw een keer zelf te gaan eten!

Maar goed, we komen voor Sarah. Die staat met een brede glimlach mensen te begroeten, mensen die haar al jaren volgen. Ik hou dus even gepast afstand, aangezien ik amper een paar dagen van haar bestaan weet.

My new roots

Die reserve laat ik snel daarna los als zij, gedurende haar boekpresentatie, vertelt over de totstandkoming van haar filosofie en daaropvolgend haar boek. Hoe zij als kind werd grootgebracht met “processed foods” en haar zoektocht naar een betere eet- en leefstijl. Sarah gaat ‘holistic nutrition’ studeren en ontdekt hoe zij zich beter voelt bij plantaardige voeding. Ze gaat er over schrijven en My new roots, haar blog, is geboren.

Nuchter en aanstekelijk enthousiast

Sarah is in alles waar ze over vertelt aanstekelijk enthousiast. Nuchter ook. Nergens een opgeheven vingertje te bekennen. Ze laat ons hapjes proeven op basis van de recepten uit haar boek en nog meer dan haar eigen stijl overtuigen die van haar goede smaak. Stuk voor stuk pure en smaakvolle gerechten die er ook nog eens prachtig uitzien. Ik krijg per gerechtje meer zin om met haar boek in de keuken te duiken. Oké, op het ijs van avocado na dan. Er zijn grenzen! ;-)

Puur, plantaardig en lekker

Waar ik over het algemeen allergisch ben voor ieder boek dat een leefstijl probeert op te dringen maakt dat het oprechte enthousiasme van Sarah me nieuwsgierig maakt. Dat haar boek vól heerlijke gerechten staat draagt daar aan bij. Dat ze van heel veel ingrediënten – op basis van haar studie  - uitlegt wat die met je lijf doen en waarom ze goed voor je zijn draagt is een absolute bonus.

Voor ieder wat wils

Zelfs voor iemand als ik, die dol is op suiker, bloem en alles wat volgens veel health guru’s niet goed voor je is, is My new roots een aanrader. Want hou je van smakelijke, pure gerechten die bómvol groente zitten, maar die boven alles gewoon vreselijk lekker zijn dan kom je in dit boek volop aan je trekken.

En dan laat je de recepten waarvoor je écht je keukenkastjes en koelkast moet omgooien gewoon links liggen.

Proef op de som

Ik maakte het lekkerste groene soepje dat ik in tijden heb gehad. Diezelfde dag at ik de salade met spinazie en gegrilde courgette en hazelnoten. En een paar dagen later bakte ik de ontbijtbonken, ondanks dat ik had gezwóren never ever chia zaadjes in huis te halen.

Ga je koken uit het boek als er kinderen mee eten hou dan (deels) rekening met hun smaak. De soep van tuinbonen at onze kleuter mee (dat we samen de tuinbonen en erwtjes dopten helpt daar zeker bij!) maar de salade was haar te groen en te spannend.

Het recept van het groene soepje deel ik overigens binnenkort met jullie. Ik vond hem zó lekker dat ik ‘m als ontbijt had. Geen grapje!

Winactie - Gesloten!

Wil je zelf ervaren of dit een boek is dat jou aanspreekt? Ik mag van Karakter Uitgevers één exemplaar van My New Roots weggeven. Heel benieuwd of jij dan net zo enthousiast bent als ik!

Om mee te doen laat je onder dit artikel een reactie achter en vertel je mij waarom jij dit boek graag wilt winnen. Voorzie je deelname van een geldig emailadres, zodat ik contact met je kan opnemen als je gewonnen hebt.

Je kunt tot en met aanstaande zaterdag 23.59u mee doen. De winnaar maak ik zondag bekend via de Facebookpagina van Smulpaapje (die mag je natuurlijk liken!)

14 reacties

Reactie van Anne de Graaf

Ik ben de laatste tijd helemaal in de ban van goed eten. En nee, daarmee bedoel ik niet weinig eten. Maar gezond en gevarieerd. Dames zoals Sarah Britton en ook jij zelf Susanne, zijn een enorme inspiartie. Ik volg jullie beiden en post zelf regelmatig mijn geslaagde experimenten op instagram (@anne_travel_foodie). Ik zou het geweldig vinden haar kookboek te winnen zodat ik volop inspiratie heb voor de komende tijd! Groetjes, Anne

Reactie van Bas

Dat boek lijkt me heel interessant! Niet alleen totaal andere dingen proberen in de keuken, maar gewoon eens ervaren hoe het is om zoveel plantaardig te eten! Ik zou het erg leuk vinden om haar boek te winnen!