Menu Vind Restaurant
* zondag 15 november 2015 *

Review - Jamie Oliver's Super Food

Susan Aretz – Reviews

review

Van Jamie Oliver zijn we rijke gerechten gewend. Denk aan Comfort Food, een van zijn laatste boeken en je ziet gerechten met volle ingrediënten. Dat kan ook anders ontdekte hij.

Jamie ging op zoek naar waar mensen heel erg (gezond) oud worden en wat zij eten. Hoe ziet superfood eruit in Japan, of in  Costa Rica (waar een aantal van de oudste mensen ter wereld wonen). Gecombineerd met een intensieve studie voedingskunde leverde het zijn nieuwste boek op; Jamie’s Super Food voor elke dag

Jamie’s Super Food voor elke dag

Ik zal je eerlijk bekennen. Van de titel sloeg ik enigszins op hol. Na alle super food hypes ben ik eigenlijk wel een beetje klaar met deze trend. Van Jamie verwachtte ik niet dat hij hier in zou meegaan. Maar mijn initiële ergernis onderdrukkend begon ik met lezen. In een uitgebreid intro geeft Oliver aan waarom hij dit boek geschreven heeft. Als persoonlijke ontdekkingsreis toen zijn 40e verjaardag naderde. Niet als ultiem antwoord, maar als hulpmiddel om op het gebied van voeding goede keuzes te maken. Fjieuw, gelukkig. Jamie, zoals we Jamie kennen.

Gezonde voeding voor iedereen

Zoals we ook gewend zijn van Jamie schrijft hij voor de gemiddelde eter. Dus zijn de recepten in het boek gemiddeld € 3,50 per portie. Ook geeft hij aan dat dit geen heilige bijbel is. Maak per dag een aantal gezonde keuzes en laat je ook af en toe eens lekker gaan. Het gaat om balans. Wel zijn alle recepten gebonden aan maximale calorieën Ontbijt 400Kcal, lunch en diner 600Kcal.

Kennis over voeding

Omdat gezonde keuzes maken nog makkelijker gaat als je kennis hebt over hetgeen je eet vind je in dit boek ook heel veel voedingsinformatie terug. Jamie ging in de leer bij gezondheids- en voedingsdeskundigen, sprak met artsen, wetenschappers en hoogleraren. Daarnaast keek hij dus naar het eetpatroon van een aantal van de oudste mensen ter wereld. Gedegen, dat moet ik hem nageven!

De recepten dan

Heel eerlijk? Van de ontbijtrecepten word ik niet heel enthousiast. Ik geloof absoluut dat het gezonde keuzes zijn, maar ik zie mijzelf ’s ochtends geen zwarterijstpap met mango, limoen, passievrucht en kokos maken. Hoe goed hazelnootmelk ook voor me mag zijn zoals in het intro staat beschreven. Slim overigens als Jamie is geeft hij aan dat hij dit de avond ervoor klaar maakt, dus mijn excuus wordt ook meteen om zeep geholpen ;-)

De lunch- en dinerrecepten daarentegen spreken me veel meer aan. Misschien ook omdat ik gewend ben daar meer tijd voor uit te trekken. Uiteraard ben ik met het boek aan de slag gegaan. Ik maakte de gezonde carbonara. Een van mijn favoriete pasta’s maar ook wel een hele vette dus een gezondere versie daarvan is hartstikke welkom. Bovendien zag het recept er super makkelijk én lekker uit. En lekker was het, echt smullen! Het recept deel ik graag met je!

Conclusie

Jamie Oliver speelt in op de trend van gezond en verantwoord eten. Dat doet hij overigens wel volledig in zijn eigen stijl. Dat maakt ook dat dit boek niet schreeuwerig wordt, wat ik heel prettig vind. Dat Jamie er tegenwoordig ook écht een stuk fitter uitziet doet geloven dat zijn insteek werkt.

Wat ik jammer vind is dat de lijst van ingrediënten per recept wel een stuk bewerkelijker is dan we van hem gewend zijn. Een andere leefstijl heeft echter ook gevolgen voor de inhoud van je voorraad- en koelkast. Ga je met het boek aan de slag kijk dan kritisch naar je huidige basisvoorraad en vul waar nodig aan.

Weet wat je eet!

Neem dat voor lief en je hebt vooral een heel fijn boek met gezonde, lekker uitziende recepten en heel veel extra kennis over wat je in je mond stopt. En alleen al vanwege dat laatste vind ik het een fijne aanvulling voor de boekenkast!

Jamie’s Super Food wordt uitgegeven door Kosmos, kost 29,99 euro en is in de boekhandel en online te koop

 

Geen reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst in dit bericht.

Reactie formulier