Menu Vind Restaurant
* donderdag 28 april 2016 *

Proefpost april

Susan Aretz – Lifestyle

proefpost

Deze maand een hele uitgebreide proefpost, want neem ik je mee naar een drietal persdagen die onder meer PR bureaus organiseren om producten van hun klanten extra in het zonnetje te zetten. Het is voor mij een leuke en efficiente manier om in één bezoek nieuwe producten te leren kennen, inclusief de verhalen erachter.

Maar ik neem je ook mee naar de wereld van de Arabische en Midden Oosten producten. Want ook daar was weer volop nieuws te ontdekken!

Souq van Nadia & Merijn

Tijdens een heel smakelijk persevent mochten we kennismaken met de nieuwe producten in de Souqlijn van Nadia & Merijn. Ik schreef al eerder over deze productlijn. Die is nu dus uitgebreid met een aantal nieuwe producten. En hoe beter dan ermee kennis te maken, dan door ze te proeven (en er daarna thuis mee aan de slag te gaan)

Mijn favorieten? Zonder twijfel de handgerolde Berkouks couscous. Veel grover van structuur en veel smakelijk dan welke fabriekscouscous dan ook. Ik maakte er een gerecht met kip en sinaasappel mee. Dat onze kleuter maar bleef vragen om nóg meer zegt eigenlijk alles. Het recept deel ik over een paar dagen met jullie.

Maar ook de harissa is top. Normaliter is deze behoorlijk pittig, maar omdat Nadia & Merijn ook deels geroosterde puntpaprika’s in die van hun gebruiken is ‘ie net wat milder, en dus veel makkelijker ook te gebruiken als er kinderen mee eten. Ik gebruikte ze onder andere in de taco’s met mais en voor een gerecht met zalm (dat recept deel ik komende week met jullie!)

Verder is de Souqlijn uitgebreid met Ras el Hanout kruiden, geconfijte citroen, Dukkah en Argan olie (oh hemeltje, ook al zo lekker!) De producten zijn te koop bij de vestigingen van Marqt, of online via Vanilla Venture

Persdag W.Green

Na mijn toevallige ontmoeting met W.Green en een van hun merken, Rude Health, vorige maand werd ik uitgenodigd voor hun persdag. Het leuke van dit communicatie en brandingbureau is dat ze uitsluitend bedrijven vertegenwoordigen die “groen” zijn. Dat dat niet saai betekent bleek wel uit de toffe merken die ik ontdekte.

Lemonaid & Charitea

Prachtige flesjes met limonade. Lekker én organic, want alle ingrediënten die gebruikt worden voor de limonade komen bij Fairtrade boeren vandaag. Maar naast lekker en een mooi design, houdt dit merk zich ook bezig met het ondersteunen van goede doelen. Van elke fles die er verkocht wordt gaat 5 cent naar de Lemonaid & ChariTea foundation. Dit geld wordt opnieuw geïnvesteerd in de lokale boerengemeenschappen waar het bedrijf zijn ingrediënten vandaan haalt.  

Zo hebben Lemonaid & ChariTea bijgedragen aan het aanschaffen en aanleggen van elektriciteit op basis van zonne-energie op een kleine rooibosplantage in Suid-Bokkenveld (Zuid-Afrika), het faciliteren van een basisschool in Paraguay zodat de kinderen van de lokale families naar school kunnen en het opzetten van beroepsschool in Colombo, Sri Lanka.

Lemon Poppy

Deze bergthee komt uit Albanië. De Çaj Mali thee (uitgesproken als ‘ts-jai mali’) groeit vanaf 1500 meter hoogte, nabij de Middellandse zeekust en wordt met de hand geplukt door de lokale dorpbewoners. De oprichtster van dit merk – Edvina – komt zelf ook uit Albanië en studeerde in Utrecht. Nu woont deze jonge zakenvrouw in Amsterdam en wil ze met haar thee de wereld veroveren.

Tijdens de persdag werd de ijsthee van Lemon Poppy geïntroduceerd, waarmee ze deze zomer de Nederlandse markt wil veroveren! De thee van Lemon Poppy is op kleine schaal in winkels te koop, maar ook via de eigen webshop

Persdag Miss Publicity

Het Rotterdamse PR bureau Miss Publicity organiseerde afgelopen maand ook een persdag. En hoewel ik hen (en hun merken) al wat langer ken werd ik ook daar weer door een paar nieuwe producten verrast.

Rooster & Wolf

Hoewel ik niet gebruikelijk om 11u ’s ochtends al aan de sterke drank ga was ik geïntrigeerd door deze Nederlandse brandy. Niet alleen vanwege de práchtige fles, maar vooral door het verhaal erachter.

Brandewijn (wat brandy in feite is) heeft niet een heel hip imago. Ik vermoed dat dat met deze brandy gauw verleden tijd is. Geoogst en gerijpt in Frankrijk, maar gebotteld in Schiedam gaat deze brandy, die ook geweldig in een cocktail te mixen is en puur fantástisch smaakt in combinatie met chocola, langzaam de Nederlandse markt veroveren vermoed ik zo. Meer informatie en verkoopadressen vind je op hun website

Santa Maria Barbecue kruiden

Toen ik deze thuisgestuurd kreeg was ik in eerste instantie wat skeptisch. Want zakjes kant en klare kruidenmixen bevatten 9 van de 10 keer onnodige ingrediënten, veel suiker en/of zout. Wat fijn dat dat in het geval van deze kruidenmixen niet het geval is. De marinades zijn wat mij betreft minder nodig, die maak je eigenlijk veel makkelijker zelf.

Hoe ze smaken durf ik je nog niet te zeggen, met de ijskoude aprildagen nog in gedachten is de barbecue net iets minder vaak aan geweest dan we hadden gewild. Wil je ze zelf uitproberen? De kruiden en rubs zijn te koop bij …

Culiperslunch

Een van dé culi happeningen van het jaar is de Culiperslunch. Het lijkt soms meer op een schoolreünie dan wat anders ;-) Iedereen uit de culinaire wereld weet de weg naar de Kookfabriek te vinden.

Om te proeven, te kijken en bij te kletsen. Vorig jaar stond ik er zelf met mijn eigen boek, dit jaar was er bijvoorbeeld ook de boekpresentatie van het BBQ boek van Jord Althuizen.

Belsazar

Bij binnenkomst al mocht ik als eerste proeven van dé nieuwe zomerhit qua drankjes van dit jaar (tenminste, wat mij betreft) Vermouth. Dit Berlijnse merk – dat momenteel vooral in veel cocktailbars wordt geschonken – is te gek in een mix. Fris, niet te heftig en écht een zomers drankje. Voor mij dé ontdekking van deze culiperslunch!

Smokey Goodness

Ik zei het al, ook de uitgevers waren goed vertegenwoordigd op de culiperslunch. En onder andere het BBQ boek van Jord Althuizen werd gepresenteerd. Hoe kan het ook anders, onder het genot van barbecue hapjes uit zijn boek. Jord is al jarenlang een vast onderdeel van menig foodtruckfestival, waar hij staat onder de naam Smokey Goodness.

Tof ook hoe hij tijdens zijn presentatie de vaak minder zichtbare mannen die voor hem werken in het zonnetje zetten. En een grote stoere man die een traantje wegpinkt als hij het eerste boek overhandigt aan zijn vrouw en dochtertje is natuurlijk altijd gaaf om te zien.

We gaan deze zomer met zijn boek aan de slag en dan vertel ik jullie meer over de inhoud. Wil je zelf met het boek aan de slag, het is uitgegeven door Kosmos Uitgevers, kost € 24,99 en is onder meer te koop bij Bol.com en in de boekhandel

ZTRDG

Ik vind het een superslim concept. Een online marktplein waar je met één klik op de muisknop al je boodschappen kunt doen. Da’s niks nieuws toch, hoor ik je denken. Klopt! Maar waar de meeste online thuiswinkelconcepten grote voorraden (moeten) aanhouden, is het in dit geval zo dat pas ná jouw muisklik de leverancier wordt ingeschakeld.

Op deze manier wil ZTRDG bewerkstelligen dat jij de verste producten denkbaar thuisbezorgd krijgt. En of je nou vis, vlees, brood of zuivel wilt bestellen. Ze hebben het allemaal. Er wordt met verschillende leveranciers gewerkt. Brood is er onder andere van Desemenzo, iets waar ik héél blij van wordt (want oprecht, puur en heerlijk brood en nu ook voor consumenten dus online te bestellen!)

De prijzen zijn, zeker als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld de Lindenhoff, meer dan schappelijk. Bezorging vindt plaatst door het hele land en kost € 2,95 (bij bestelling boven de 60euro is het gratis) Daarnaast is het minimale bestelbedrag maar € 30,- waardoor je er al makkelijk je boodschappen kunt bestellen.

Kijk vooral eens op hun site voor meer informatie en het aanbod

Geen reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst in dit bericht.

Reactie formulier