Menu Vind Restaurant
* woensdag 6 april 2016 *

Zelf hummus maken

Susan Aretz – Recepten

borrelhapjelunchsnacks

Uit gemakzucht haal ik hummus vaak kant en klaar, maar al tijden stond het op mijn lijstje om ook eens zelf te maken. Dat is namelijk veel makkelijker dan je denkt. Ik koos ervoor om ook nog eens zelf eerst kikkererwten te weken en koken, maar je kunt ook prima voor kikkererwten uit blik gaan.

Hummus is zó veelzijdig qua mogelijkheden om te serven. Bij de lunch, met bijvoorbeeld geroosterde pittabroodjes. Of als borrelhapje, met pittachips. Maar ook als gezonde snack, met groentesticks. Smullen maar!

Voor een ruime hoeveelheid

425g gare kikkererwten (zelf gekookt, of uit blik -> dan afspoelen en laten uitlekken)
75g tahini (sesampasta), evt. kun je ook een zelfde hoeveelheid pindakaas gebruiken
2-3el extra vierge olijfolie
sap van 1 limoen
2teentjes knoflook, geperst
scheutje ijskoud water (hoeveelheid kan variëren)
1tl zeezout (bijvoorbeeld Maldon)
gemalen komijn (naar smaak)

Het handigste is om een keukenmachine te gebruiken. Een staafmixer lukt ook, maar dan zul je het in twee etappes moeten doen (zoals ik ervaarde…)

Zelf hummus maken

Maal als eerste de kikkererwten fijn, tot je een soort kikkererwtenkruimel hebt. Dan gaan tahini, olijfolie, limoensap, knoflook en scheutje water erbij en mix je weer een aantal minuten, je zult de textuur per minuut zien veranderen. Blijft het te dik, dan nog extra scheutje water erbij. Wil je ‘m iets smeuïger, dan wat meer olijfolie. Breng tot slot op smaak met zout en komijn.

Bewaar in een afgesloten bakje in de koelkast, dan blijft ‘ie zeker nog een paar dagen goed.