Menu Vind Restaurant
* zaterdag 10 maart 2018 *

Een kijkje in de keuken van Coca Cola

Susan Aretz – Lifestyle

lifestyle

Als je een uitnodiging krijgt voor een dag open discussie met een grote multinational gaan bij mij over het algemeen de alarmbellen af. Ook al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat ik grootverbruiker ben van een van hun producten. Maar Coca Cola, waar het om gaat, verzekerde mij dat ik juist om mijn kritische houding en de doelgroep waar ik voor schrijf (ouders en kinderen) was uitgenodigd.

Waarschijnlijk ben jij nu ook huiverig. Hoezo schrijft Susan over Coca Cola. Daar krijgt ze dan zeker voor betaald… Maar ook jou kan ik geruststellen. Dat krijg ik niet. En juist daarom wil ik je meenemen in de wereld van frisdranken, innovaties en doelstellingen.

Innovatielab.jpg

Coca Cola & doelstellingen

Iedereen kent de houding ten opzichte van grote multinationals. Die hebben vast wat te verbergen. Jaaa, dit zeggen ze nu wel maar in de praktijk willen ze gewoon geld verdienen. Dat laatste klopt trouwens. Maar dat willen jij en ik ook. De manier waarop, dat is precies wat Coca Cola wilde laten zien in de Open Sessies die eind vorig jaar werden gehouden en waar ik ook voor uitgenodigd was.

In discussie. Ruimte voor kritisch tegengeluid. Open staan voor pittige vragen. Dat was het gevoel dat bij mij achterbleef. Coca Cola voerde 60 van dit soort open tafel gesprekken, op vier locaties in Nederland en met uiteenlopende tafelgenoten. Gesprekken over duurzaamheid, zoetstoffen, noem het maar op.

Minder suiker in frisdranken

Een van de doelstellingen die Coca Cola heeft is het verminderen van de hoeveelheid suiker in hun producten. Het is overigens geen loze belofte van het bedrijf, er hangt concreet een jaartal en een percentage aan die doelstelling. En een van de manieren waarop ze dat vorig jaar al deden was door Sprite volledig suikervrij te maken. Een revolutie in frisdrankenland.

Wij (mijn vent en ik) drinken thuis al jaren lang niets anders meer dan Zero en ik let er bewust op wat er in eventuele andere drankjes zit die we kopen. Tegelijkertijd mag onze dochter als we uit eten gaan prima een appelsapje bestellen, wetende dat ook daar een enorme hoeveelheid aan suiker in zit. Balans, daar gaat het om. De rest van de week drinkt ze water en wat zuivel.

Zoetstoffen

Om suiker te vervangen worden zoetstoffen gebruikt. Coca Cola maakt – helaas voor mij, ik vind de smaak echt heel goor – onder andere gebruik van Stevia. Een plantje dat 200 tot 300x zo zoet is als suiker is, maar geen calorieën heeft. Het maakt wel dat veel van hun producten nu al laag in calorieën zijn en dus een prima alternatief bieden voor suikerhoudende drankjes.

Innovatielab van Coca Cola

De tweede uitnodiging van Coca Cola kwam vorige maand. Of we – letterlijk – een kijkje in hun keuken wilde nemen. In het innovatie lab in Brussel, waar ze dag in dag uit bezig zijn met o.a. die doelstelling om minder suiker in de frisdranken te gebruiken.

Innovatielab Brussel coca cola

En ook daar weer openheid van zaken. Uitleg nu ook van de keuzes. Onderbouwing ervan door o.a. een veranderpsycholoog, die ons haarfijn uit de doeken deed hoe verschillende generaties aankijken tegen onder andere frisdranken en wat ze daar belangrijk in vinden.

Kinderen en frisdranken

Vanuit mijn perspectief was ik natuurlijk extreem nieuwsgierig naar de houding van het bedrijf ten opzichte van kinderen. Coca Cola is daar heel duidelijk over. Er wordt voor kinderen tot 13 jaar geen bewuste reclame gemaakt en producten worden ook niet getarged op die groep.

Dat wil niet zeggen dat ze er niet mee in aanraking komen natuurlijk. Maar ook in scholen, kantines e.d wordt door het bedrijf bewuster gekozen om laag calorische drankjes in de automaten te leggen.

Het kan altijd beter

Een mooie stap, maar eentje waarvan ik denk dat die nog veel drastischer kan. Want dat je een Frozen Fanta op de markt brengt met een blauwe kleur “omdat de consument dat graag wil” maar die dus een onnatuurlijke kleurstof bevat staat voor mij haaks op de doelstelling Tijdloos & Relevant die ze ook geformuleerd hebben.

Fanta Frozen.jpg

Liefst zou ik zien dat Coca Cola ook zijn verantwoordelijkheid neemt aan de voorkant. Educatie, informatie, dat werk. Maar wellicht wil ik te hard en verwacht ik te veel. Want ik zie ook een suikervrije ijsthee in een kinderformaat, die ze in het buitenland al op de markt hebben gebracht. Als die ook in Nederland zou worden geïntroduceerd zou die prima passen in de filosofie van wat wij ons kind zouden laten drinken op bijzondere momenten.

Toekomstbeeld

Het toekomstbeeld dat Coca Cola schetst is er eentje van innovatie. Dat zagen we ook in Brussel. Ze zijn volop bezig om hun eigen portfolio aan dranken - en dat zijn er veel! Alleen in Nederland zijn er al 17 verschillende merken die vallen onder Coca Cola - te verbeteren.

Of dat nou is door het suikergehalte te verlagen of door een nieuwe merk er aan toe te voegen (zoals begin dit jaar Fuze tea) dat past bij de huidige generatie. Ze staan niet stil dat is duidelijk.

Coca Cola flesjes

Positief kritische houding

Ben ik nu helemaal om, als het gaat om mijn houding ten opzichte van Coca Cola. Nee. Dat niet. Ik zie nog een hoop punten waarop het beter/sneller kan. Maar ik ben absoluut wel positief gestemd over hun houding. Ten opzichte van hun eigen producten. Ten opzichte van hun houding naar ons, mij. De open blik en de bereidheid om te leren.

Is de argwaan weg? Nee, dat ook niet. Maar dat komt ook omdat ik inmiddels te vaak heb gezien dat grote bedrijven, zeker in de voedingsindustrie, nog te vaak het een zeggen en het ander doen. Maar ik gun Coca Cola, op basis van hetgeen ik nu gezien heb, zeker het voordeel van de twijfel.

Zij doen, wat ik hoop dat veel meer bedrijven gaan doen; het hebben van een open vizier, een open houding ten opzichte van kritische (tegen)geluid, een bereidheid tot veranderen en het nemen van verantwoordelijkheid. Ik blijf het dan ook met belangstelling volgen.

Wat drink jij?

Maar ik ben natuurlijk ook benieuwd naar hoe jullie dit in jouw gezin doen. Ben je bewust bezig met wat jullie drinken, wat je je kinderen inschenkt. Wat vind je daarin belangrijk en welke keuzes maak je als je iets wel/niet koopt. Wil je me dat laten weten?!

Eén reactie

Reactie van Annemieke

Goed artikel! Onze kids beginnen ‘s ochtend met ongezoete thee. Naar school water of klein beetje limo. Tussen de middag zuivel (melk of optimel). Uit school thee/water/limo. En de oudste (9) mag in het weekend of met een feestje oid coca cola zero. De jongste drinkst dan jus d’orange/appelsap of chocomel.

Reactie formulier